עבודה מועדפת בחקלאות - פתרונות - גיוס עובדים

עבודה מועדפת בחקלאות

עבודה מועדפת בחקלאות

עבודה מועדפת בחקלאות, צירוף מילים שלצערנו נדיר מאוד כיום. חיילים משוחררים רבים, אינם מעלים בכלל על דל שפתם את האפשרות שהם יבצעו עבודה מועדפת בחקלאות. למה? כיצד המקצוע שזוהה יותר מכל עם ישראל היפה, עם מלח הארץ, היום נחשב לכ”כ דחוי עד שאפילו צעירים בריאים לא מוכנים לעבוד בה.
ניתן להצביע על תחילת התהליך, החל מסוף שנות ה – 70 תחילת שנות ה – 80. אולם אנו מדברים על תקופה שקודמת למושג “עבודה מועדפת“, ובטח למושג “עבודה מועדפת בחקלאות“, אך עד אז, חיילים משוחררים רבים הלכו לעבוד אחרי השחרור בקיבוץ, והחקלאות נחשבה עבודה לחיילים משוחררים קלסית.

בתקופה זו, החלה התדרדרות בענף החקלאות בארץ, ולאט לאט ירד קרנה של החקלאות ואיתה הרצון של חיילים משוחררים לבצע עבודה מועדפת בחקלאות. זכורה יותר מכל, תכניתו של חיים הכט מלפני כמה שנים, בה הוא חקר את התופעה הזו, שבה חיילים משוחררים רבים, מעדיפים לעזוב את הארץ וללכת לעבוד בניכר. בתכניתו, חיים הכט אסף כמה עשרות חיילים משוחררים, במטרה שיעשו עבודה מועדפת בחקלאות באחד המושבים בעמק יזרעאל. בשעות הבוקר המוקדמות התייצבו חיילים משוחררים בחממה, החקלאי חילק להם מטלות והם החלו לעבוד. עד קרוב ל – 10:00 בבוקר, כבר לא נשאר אף אחד מהחיילים המשוחררים שבאו לעשות עבודה מועדפת בחקלאות.

ממה זה נובע? האם מעצלות? האם חיילים משוחררים של היום, הם רק תמונת ראי של החברה הישראלית השבעה? אולי הסיבה היא שלדעת החבר’ה הצעירים, אדם שמתכוון לעסוק עבודה מועדפת בחקלאות, ראוי שישתכר יותר מאשר היום? אני מאמין שהתשובה מורכבת מכל שלושת הסיבות. עבודה בחקלאות היא אחת העבודות הקשות פיזית שנמצאת ברשימה של עבודה מועדפת. תנאי העבודה לא קלים, בין העצים המגרדים, תחת השמש הקופחת או בקור בשדה הפתוח והקרטונים מלאי הפרי כבדים מאוד. אין ספק, עבודה מועדפת בחקלאות אינה פיקניק.

החברה הישראלית עברה בשלושת העשורים האחרונים תמורות רבות. בשנות ה – 80, זה התחיל ביציאה מהמיתון הגדול והמשיך במדיניות כלכלית שהצליחה להוציא את המדינה ממיתון כבד לצמיחה. שנות ה – 90 היו בסימן העלייה הגדולה מחבר המדינות, שהקפיצה את המדינה שלנו ישר לשנות ה – 2000, והמשיך במדיניות קפיטליסטית שהפכה אותנו לאח הקטן של ארה”ב.

כל התמורות הללו הפכו אותנו לחברה מאוד שבעה, שלא תצא להתלונן על עליות מחירים אינסופיות, גם שהציבור מבין שקברניטי המדינה דופקים אותו. אם החברה בכללותה הפכה ליותר שבעה ומדושנת, אז מה לנו להלין על החיילים המשוחררים, שמעדיפים להימנע מעבודה מועדפת לחקלאות?! אם שתי הסיבות הראשונות שהזכרתי, הן תוצר אבולוציוני, הסיבה השלישית יכולה להיות דווקא הקטליזטור להחדרת ציונות ואהבה לעבודת האדמה אצל חיילים משוחררים.

המדינה משלמת על שעבודה מועדפת בחקלאות, בדיוק שפי שהיא משלמת על מתדלק, למרות שעבודה מועדפת בחקלאות קשה לאין ערוך מעבודה מועדפת בתחנת דלק. חשבו לעצמכם, אם העבודה מועדפת בחקלאות הייתה מזכה את העובדים בה, בסכום כפול מהסכום שניתן על עבודה מועדפת היום – קצת יותר מ – 9,000 ₪. ייתכן, כי חיילים משוחררים רבים היו עושים את עבודה מועדפת בחקלאות, ולא בתחומים אחרים, פחות נדרשים.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

שלח קו"ח